september 09, 2010, 10:05:07 pm *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just Installed!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blötläggning av fröer  (läst 835 gånger)
Christel
Administrator
Nybörjare

Antal inlägg: 4

Visa profil
« skrivet: november 05, 2008, 12:43:40 pm »

Jag får ofta frågor om hur jag gör när jag blötlägger fröer/bönor/ärtor.
Så jag tänkte beskriva det här.
Jag tar ca 1 msk/fågel (undulat, lite mer till större fågel) och spolar noga av i kallt vatten. Sedan lägger jag det i blöt i ljummet vatten i en skål över natten. På morgonen sköljer jag dem noga igen och lägger dem på ett fat eller i en skål och serverar till fåglarna. Om man låter det stå längre så är det viktigt att skölja 2 ggr/dag och alltid innan det serveras.
I början kan det vara lite svårt att få dem att äta dem men då kan man locka dem med t ex majs och då ska det inte vara burkmajs utan den frysta eftersom det är en massa konserveringsmedel i burkarna. Det gula i majsen lockar dem till att äta. Riven morot är lockande också. Men det är bara att fortsätta att erbjuda dem till slut kommer de på att det är jätte gott.
Sedan så är det ett bra tillfälle att få i dem vitaminpulver också. Då strör man det över frö/majs blandningen och blandar.
Fröer som är populara i voljären här hemma är de vanliga fröerna som de får att äta torrt, duvblandning mm. Även bönor och ärtor är poppis t ex mungbönor, olika sorters ärtor och även linser går bra.
Anledningen till att jag för det mesta blötlägger dem och inte groddar fröerna är att det lätt bildas mögel på dem och det är väldigt giftigt för fåglarna och jag är orolig att jag ska missa om det uppkommit mögel.

Man låter det stå ett par timmar och sedan så plockar man ut det så att det inte står och bli dåligt.
Om du inte häckar dina fåglar så räcker det att ge dem det 1-2 gånger/vecka. Blötlagda/groddade fröer främjar häckningen och många fåglar blir snabbt häckningsvilliga när de får de blötlagda/groddade fröerna.

Christel
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!